onsdag 27 november 2013

Tyskland till tågs

I helgen var jag i Tyskland, för första gången i mitt liv. Eller ja, jag har åkt igenom Tyskland under en bussresa till Paris, men jag tycker inte att det är riktigt samma sak. Orsaken till att jag åkte dit var för att hälsa på Helena som just nu pluggar tyska i Freiburg, en stad nära gränsen till Schweiz och Frankrike, med andra ord långt söderut. De flesta andra skulle i mitt ställe ha tagit flyget ner, men jag tyckte att det kändes krångligt och dessutom inte så bra för miljön. Jag tog därför tåget ner.
Resan ner tog ungefär 20 timmar med nattåg från Köpenhamn till Freiburg. Som tur var hade jag ett ganska långt byte i Köpenhamn när mitt tåg bestämde sig för att lägga av någonstans mitt i Skåne och vi var tvungna att starta om det och sedan byta tåg i Malmö.
I Småland låg det snö, inte något jag var van vid från Linköping.

På nattåget hade jag valt en sittplats i tron att det var ungefär som på svenska tåg och att sätena skulle vara vinklingsbara. Ack, så fel jag hade. De var orubbliga, i en sådan där kupé där det finns sex säten, tre mot varandra och själva sömnen blev långt ifrån bra.
Min "bekväma" nattkupé (och spegelbild på fotografen själv).

Något som är lite roligt med att åka tåg är att en har möjlighet att träffa folk på ett annat sätt än vid andra färdsätt, tycker jag. På just nattåget åkte det med en ung man som hade varit i Danmark för att skaffa uppehållstillstånd där, bara utifall att. Han jobbade annars på bank i England, men skulle nog flytta till New York istället. I framtiden hade han dock tänkt flytta till Singapore eftersom där skulle han ha hög lön och betala lite skatt. Hela hans samtal under ca. 3 timmar handlade om var/hur han skulle jobba för att kunna maximera sin inkomst in absurdum. Intressant, men kanske inte helt min livsfilosofi. I alla fall inte på ett sånt extremt plan.

Hemfärden tog bara 17 timmar, men med dagtåg och startade kl. 5.10 med spårvagnsresan till stationen i Freiburg. Jag hade 4 tågbyten, det första på bara 9 minuter, men det gick mer än smidigt. Själva tågen var väldigt bekväma och moderna, de påminde lite om SJ3000-tågen. Något som fanns på de tågen, och som jag tyckte var lite smart, var att det fanns en liten digital textrad vid varje sittplats där det helt enkelt stod mellan vilka stationer som platsen var bokad. När jag klev på mitt tåg stod det därför Freiburg-Mannheim på min plats.
Hamburg Hbf.

I Hamburg bytte jag till tåget som skulle ta mig till Köpenhamn. Detta tåg åkte inte bara på räls utan även på en färja. Jag fick med andra ord även en färjeresa på köpet, med påträngande korvlukt och taxfreebutik och hela köret. Kanske inte riktigt min grej, men jag fick i alla fall lite fin utsikt ute på  däck. Hem till Linköping kom jag i alla fall sedan i tid. Mycket smidigt.
En annan färja "seglar" in mot solen.

Efter en sådan lång tågresa får en perspektiv på saker och ting. Jag tyckte att det var väldigt skönt att fara fram genom landskapet i maklig takt och utan de där svullna benen och sardinburkskänslan som ett flygplan ger. Eftersom det tog så pass lång tid fick jag också en hel del pluggat, fick lyssna på lite podcasts och P3 Dokumentär om Astrid Lindgren-fallet (rekommenderas!). Mitt mål är därför att nästa resa i Europa ska bli med tåg!
Ingen snö i Tyskland, inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar