måndag 10 mars 2014

Födelsedag, fantom och flodpromenad

Jag har sedan jag kom till Liverpool inte varit ifrån staden. Nu i helgen kom jag dock äntligen iväg till London. Jag själv kom vid lunchtid på fredagen, min födelsedag, och åt sedan lunch på en grekisk restaurang på södra stranden av Themsen, med efterrätt. När jag åkte från Liverpool på morgonen regnade det, men i London var det strålande sol. På vägen tillbaka till hotellet, alldeles bredvid St Paul's Cathedral, råkade jag gå in på Tate Modern och spenderade dryga timmen där med att titta på tavlor. Jag lyckades även känna igen verk av Picasso, Dali och Monet på håll och hittade även nya konstnärer jag vill titta närmare på. Jag som inte ens tycker om konst. 

Efteråt gick jag tillbaka till hotellet för att ha njuta av den ansiktsbehandling som ingick i hotellpaketet. På kvällen fick jag sällskap av min vän Daniel som kommit till England för att hälsa på mig och vi gick till Her Majesty's Theatre för en föreställning av The Phantom of the Opera. Jag har sedan någon gång i högstadiet älskat musiken och älskade även filmen när den kom. Det här var dock ännu lite bättre. Förutom musiken och sången som var superb, var jag väldigt imponerad över själva scenografin. Mycket av de frågetecken som jag haft när jag sett filmen, men inte riktigt fattat att jag haft, fick jag också uppklarade nu eftersom de spelade sina roller väldigt väl. Det var mer än en gång jag fick gåshud den kvällen. Efteråt åt vi middag, en inte så märkvärdig pasta, men det var i alla fall trevligt. Jag fick även födelsedagssång av personalen på restaurangen efter att Daniel kommit på att servitören pratade polska och kunde då önska en sång utan att jag fattade. Eller nåja, jag fattade själva innebörden i samtalet. Ganska trevligt, ändå.


Är det födelsedag så är det!

Efter 8 år av längtan...
Tårbit med ljus och sång från personalen.

På lördagen gick vi  längs Thames till The Tower of London, betalade dyrt och trängdes med mängder av turister, och tittade på de gamla byggnaderna där. Många intressanta detaljer i arkitekturen, med olika utsmyckningar och även former på rummen och liknande. Engelska hovet verkar också kunna det här med att blinga till sina kungliga smycken. Vi tog en glass i solen vid floden och gick sedan till St Paul's Cathedral och gick där upp i domen där man högst upp hade en underbar utsikt över London. Solen hade där vid fyratiden på eftermiddagen började ta sig neråt och speglade sig i Themsen. Vid katedralen tog vi sedan en kopp te och kaffe på en uteservering, årets första, och gick sedan i några timmar på Oxford street, mest för sakens skull. 
Towern i vårskrud
Detalj från en vägg i Towern.

Fairtradeglass,  en "ny" vintageklänning från Liverpool och Marvel-strumpbyxor
Utsikt från St Paul's
Jag tycker om att ta selfies i torn. Nej, det var inte planerat att kläderna skulle matcha bakgrunden.

Söndagen åkte vi till Camden för att titta runt på marknaderna. Hittade där en comic store till Daniels förtjusning och även några vintageshoppar. Det blev två vintageklänningar för min del, en vit med små, blåa blommor från 40/50-talet och en mörkblå, brokadaktig från 50-talet. Innan rushen tillbaka för att hämta packningen tog vi även en kaffe med min kusin Malin vid ån där i Camden town. Det var soligt, fullt med folk ute och för första gången kändes som en riktigt bra vårdag Efter att ha haft några veckor som varit lite kämpiga, med dåligt väder, förkylning och lite tristess på praktiken, har det varit väldigt skönt att ha haft den här helgen, borta från hemma och med massa sol.
När jag kom hem hade jag dessutom fått födelsedagspaket från Mattias, med rättvisemärkt choklad. En kan inte ha haft en bättre födelsedagshelg!
Camden town


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar