lördag 4 oktober 2014

Förändring x flera

Det var ett tag sedan jag skrev på den här bloggen, närmare bestämt när jag fortfarande bodde i Liverpool. Sedan dess har det hänt en hel del: jag åkte tillbaka till Sverige, klarade min tenta och jobbade under sommaren som undersköterska på akuten i Karlstad. Jag kan säga att jag trivdes otroligt bra där, och lärde mig väldigt mycket varje dag. Jag fick också möjligheten att lära känna många nya människor, en av del som jag också kommer fortsätta umgås med. Jag var också på Almedalsveckan och bestämde mig för att bli vegetarian. Jag har också bosatt mig mer permanent i Linköping då jag separerat från maken (och av den anledningen borde jag kanske byta namn på den här bloggen, men men). På det hela taget har det dock varit positiva saker som hänt och som jag även har planerat för hösten.
Det första som jag är väldigt nöjd med är att min lilla lägenhet nu faktiskt känns som min på riktigt. Under det 1,5 år jag bott här innan har den möblerats med saker som vi egentligen inte ville ha någon annan stans och sånt som andra inte velat ha. Under september har jag målat, flyttat ut och flyttat in möbler, sytt, pysslat och hängt upp, inköpt en hel del "nytt" på secondhand för att det skulle bli mer av ett hem. Detta har det nu blivit, även om jag fortfarande saknar några saker, som min Stringhylla, som är kvar i Värmland och att jag behöver några andra typer av lampor. Min lägenhet är ju på 19 kvadratmeter inklusive kokvrå i hallen och det är lite av en utmaning att få den funktionell. Jag är dock mycket nöjd, nu går det att både göra saker och ha det lite hemtrevligt här. Dessutom går det bara genom att flytta lite på fåtöljen och det lilla bordet att få plats med minst en tältsäng.

Min "tant-cave" är med andra ord i stort sett klar.
"Höket", dvs hallen med kokvrå. Har fått ett nytt draperi mot trapphuset (nytt IKEA-tyg med en gammal IKEA-gardin som foder), en spegel jag köpte på loppis i Värmland och en teakhylla som vi hade sedan tidigare och en matta från Myrorna i Linköping.
Mitt röriga "hök" har blivit lite bättre med trådkorgar från Lagerhaus där jag kan ta lök och olja och sånt.
Skenor på väggen för att hänga upp några av mina klänningar, både för att liva upp väggarna och för att det är lite garderobsbrist, en fåtölj som köptes på Röda korset i Linköping och varit ett varv i Värmland, fårskinn jag hade när jag var liten, filt som jag virkat, svart bord som är ett loppisfynd min mamma målat och som jag hade först i mitt rum hos föräldrarna och en matta som fanns på svågerns vind när han flyttade till sitt hus.
Sängstommen är från IKEA, men har fått ny färg, en bokhylla som jag hittade på blocket och som hade stått i ett av grannhusen skulle det visa sig, kuddar och draperier sytt av lite loppistyger, hylla till porslin som jag hade sedan innan, men fick ny färg och lite fint papper på bakväggen, lite loppisfyndade tavlor och spegel. 
Köksbordet hade jag sedan innan och stolarna hade vi på altanen i huset under sommaren. Gardinerna är sydda av nytt tyg från IKEA. På hyllan står en av högtalarna till min stereo som fick lite spetstyg på framsidan.


2 kommentarer:

  1. Tråkigt att ni separerat men kul att du känner dig hemma i Linköping nu. Och kul att du bloggar igen.

    SvaraRadera
  2. Glad att du är tillbaka!

    SvaraRadera