söndag 5 oktober 2014

Smulig söndagssysselsättning

Den här helgen har jag haft en hel del besök i min lilla lägenhet, något som jag tycker är väldigt roligt. Jag har både haft nattgäst, som fått sova i mormor och morfars gamla tältsäng med mina klänningar som sänghimmel, och fikagäster inklusive ett stycke ettåring med mycket spring i benen.

Det är inte allt för ofta jag har bakat i den här lägenheten, dels för att jag inte har så mycket plats att blanda på men också för att min bänkugn inte är så stor (och att jag inte har någonstans att frysa in eventuella rester i). Till dagens fika bestämde jag mig för att göra lite äppelpaj. Dels är det väldigt gott och man kan ösa på med kanel, min favoritkrydda, och dels har mina lokala ICA-butiker haft extrapris på ekologiska äpplen den här veckan. En väldigt bra kombination. Det hela blev lite av ett hopkok av diverse recept och idéer från Pinterest (främst den här länken), receptböcker och eget huvud: en något tidskrävande men ganska fin äppelrospaj.

Äppelrospaj med kardemummayoghurt

Tvätta ca 5 äpplen och dela den på längden. Skär ut kärnhuset och skär i "halvmånar", med fördelen lite snett, dvs att vinkeln mellan kniv och skärbräda är lite mindre än 90 grader så skivarna blir lite högre. Lägg äppelskivorna i en skål och slå över hett vatten. Låt dem ligga i tills de är mjuka. Skölj i kallt vatten och låt torka lite på papper eller en handduk.

Knåda ihop 125 g smör, 1 dl socker (jag brukar använda muscovadosocker, men nu hade jag bara vanligt strösocker), 3 dl havregryn och 3 tsk kanel och tills man får en sammanhållen deg. Hur smulig den är beror lite på hur kallt smöret är, ju kallare desto smuligare. 

Montera ihop rosorna genom att rulla ihop ett första blad och sedan rulla på fler, med lite överlapp. Man kan antingen göra flera rosor, eller bygga en stor ros. Använd lite smuldeg för att stötta upp så att rosorna inte vecklar ut sig och ramlar isär. De bitar av äpple som inte kan användas till rosorna kan läggas ut runt och täckas med smulet. Strö lite socker över äppelrosorna och grädda på 175-200 grader i ca. 30-45 minuter tills smulet har fått fin färg. Börjar äpplena få lite för mycket färg kan de täckas med lite bakplåtspapper.

Blanda 1 msk honung med 1 tsk stött kardemumma. Blanda i 2 dl turkisk yoghurt tills det hela är helt slätt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar